Wat doet een boekhouder?

Als ZZP’er of ondernemer is de boekhouding een belangrijk onderdeel van zijn of haar bedrijf. Toch heeft niet iedereen de tijd, zin of kennis om de boekhouding zelf zo efficiënt mogelijk bij te houden. Dan kan het verstandig om een boekhouder in te schakelen!

 

De taken van een boekhouder lopen flink uiteen. Zo kun je boekhouders inschakelen voor de gehele boekhouding van je onderneming, maar u kunt ze ook voor eenmalige of zelfs structurele taken inhuren, kortom ze kunnen een breed aanbod van diensten aanbieden.

En dit scheelt u als klant een hoop werktijd, zeker als de boekhouding niet uw hobby is.

 

De werkzaamheden van een gemiddeld boekhoudkantoor zijn onder andere:

  • het uitvoeren van de boekhouding;
  • het opmaken van een jaarrekening;
  • belastingaangiften versturen;
  • het geven van financieel- of belastingadvies;

Daarnaast kan zij behulpzaam zijn, al dan niet m.b.v. partners, voor:

  • de salarisadministratie;
  • het bijhouden van het debiteurenbeheer en crediteurenbeheer;
  • de facturatie;
  • een basis IT ondersteuning;

 

En een boekhouder kan ook voor particulieren goed van pas komen; bij de belastingaangifte bijvoorbeeld, of als u op zoek bent naar financieel advies.